bismillahirrahmanirrahim...

dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKU.(Adz-Dzaariyaat 51:56)

Thursday, March 31, 2011

toharoh

hidup matiku hanya kerana Dia-jupetra

IN THE NAME OF ALLAH...

semalam,alhamdulillah kelas tafaqquh berjalan ngan lancar...semalam pasal fiqh,bab toharoh...

saya paling suka semalam pasal yang pasal ustaz bagitau,bab toharoh ni ade 2 jenis,iaitu toharatul qalbi dan toharotul badan...so,bab hati dulu kene bersih,diikuti ngan badan...ustaz bagi contoh yang sangat sarkastik,contohnya,tengoklah artis zaman sekarang,kalau pakai seksi seksi,nampak aurat,bla2...jawab mereka:"tak pe,walaupon saya pakai camni,hati saya bersih,hanya Allah yang tau"...hahahaha...memang kelakar la ustaz bagi contoh camtuh..hurmm

kalau difikirkan memang tak masuk akal la artis bagi jawapan camtuh..macam hampeh jer...kalau hati bersih,kompemnye badan dan aurat terjaga..ish,nauzubillah...stail sekarang yang feymes,legging...???bagi saya kan,sesape yang kaki die tu cantik,skinny,pakai la legging pon..nak tayang kecantikan kan,tafaddol la..akhirat tanggung sendirik..tapi yang hairannya,yang kaki brsaiz XXXXL pon nak pakai legging,apakah???

kalau nak buang air,ingat senang ke nak buka.kan terkencing dalam tuh...ish.ustaz gak cakap,hati kita tak terlepas dari kekotoran...hati dan nafsu diibaratkan irama dan lagu....so,cara nak sucikan hati adalah atas nawaitu kite..maksudnye,when u do something,everything must be because of Allah...same gak cam stadi..dont ever u study because of exam,nanti akan menyesal sebab ilmu lekat sebentar je dalam kepala...huhuuu..reminder for me gak....

dan semalam,terdetik something dalam fikiran saya mase ustaz ade bagi satu hadis tu..hadis tu berkisar pasal umat zaman sekarang,mostly ramai yang jahil...maksudnya,mereka hanya khatam sebuah atau 2 buah buku pasal fiqh contohnya,tapi dah pandai2 keluarkan fatwa...hurmm...macam keadaan sekarang yang sering berlaku di FB...maasing2 nak tegakkan hujjah masing2...masing2 keluarkan dalil2...kalau tak sependapat,terus dikatakan haram..so,jelas di sini hadis nabi tu...memang sekarang ramai manusia nak tunjuk terror ngan ilmu agama..ustaz bagitau,kalau dah tau ilmu tu sikit,bagitau camni,"maaf la,saya baru blaja sikit2,so tak pasti sangat,tapi saya rasa bla2......".

anyway,semalam kat kelas tafaqquh,saya cari kawan saya...mane la dia ni kan?tercari2...sebab saya agak,die mesti datang punye sebab die memang suke kelas agama ni...pastuh,mase para ikhwah pegi solat isyak,saya pon pegi depan..then,saya tanya,mane si dia?then,someone panggil name saya,zati!!!!!!!!!!!!!aiks,mane dia ni?suara macam die..ya Allah,rupa2nye,depan mata je,sebab die lain..die dah berubah..die pakai purdah..masyaAllah...amat terkejut gak la...Allah pilih die untuk berpurdah..saya terpaku jap.."erk,awak ke ni?"...die pon jawab,"aah la..saya la...adoi la,takkan tak kenal,mentang2 saya pakai purdah"...

nak dijadikan citer,datang la senior saya,merangkap ahli bait,kak mai...hurm,kak mai,sai dan saya...beza saya ngan mereka,mereka berpudah,saya tak...hohoho..sempat lagi mereka duk promote suh pakai...kui3..sori la kak mai,its not the time yet...lagipon,saya tak perlu kot pakai...tak menimbulkan fitnah pon.hehehe

ok,saya nak sambung mengemas...barang2 still tak habis kemas...baju2 still tak berlipat...dan kene mengadap histo,bone dan blood...doakan kejayaan saya,dunia akhirat..insyAllah...


No comments:

Post a Comment