bismillahirrahmanirrahim...

dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKU.(Adz-Dzaariyaat 51:56)

Sunday, May 8, 2011

iman

hidup matiku hanya kerana Dia-jupetra


”Tidaklah kehidupan dunia dibandingkan dengan kehidupan akhirat, kecuali seperti
saat salah seorang di antara kamu mencelupkan jari telunjuknya di samudra lautan,
lalu lihatlah yang tersisa di jari telunjuknya itu (itulah dunia).” (HR Muslim,
Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad).

Ketika terdengar suara azan menggema memanggil-manggil diri kita untuk menghadap Allah swt... kadang-kala tak terdetik sedikit pun keinginan di hati kita untuk memenuhinya... dengan alasan "nanti dululah, waktu solat masih lama"... maka WASPADALAH!!! Mungkin iman kita sedang TURUN!!!

Rasulullah saw bersabda bahwa "Iman itu naik dan turun, maka sentiasa perbaharui iman kamu". Tetapi, kebanyakan daripada kita mentafsirkan hadis tersebut hanya sampai "Iman itu naik dan turun". Namun, apabila kita mendapati keadaan iman kita yang mulai mengkhawatirkan, kita kadang-kala mengeluarkan kata-kata "Ahh... iman itu naik turun,kan?! Memang macam tu... biasalah tu".

Tapi kita lupa hal terpenting yang harus kita ambil dari hadis itu, iaitu apakah tindakan selanjutnya apabila mendapati iman kita semakin turun... turun... dan terus turun...??? JANGAN DIBIARKAN SAJA!!! Kita harus memperbaharuinya dan ini boleh dilakukan dengan banyak cara. Contohnya, dengan menghadiri Majlis Ta'lim, tilawah dan tadabbur Al-Qur'an, berusrah,sentiasa bermuhasabah, beristiqamah melakukan kebaikan atau berkumpul dengan orang-orang sholeh dsb.


nak baca lagi,baca kat sini

patot la aku skang rase diri cam teruk..sebab terlebih makan kot,atau terlebih tido..atau terlebih ketawa...astaghfirullah..weh sahabat2,enough la weh korang wat lawak,jom jadi serius..tak dek la,maksud aku,kurangkan ketawa...ish..

No comments:

Post a Comment