bismillahirrahmanirrahim...

dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKU.(Adz-Dzaariyaat 51:56)

Sunday, October 16, 2011

rude

hidup matiku hanya kerana Dia-jupetra


ZAGAZIG....uni zagazig...hurmm..speechless bile tengok kerenah budak2 batch aku...terkejut+terkesima..i donnow la dah lari kat mane adab dan tatasusila...Allah...


setiap kata2 kite perlu dijaga....aku dah penat tengok gelagat mereka..yeah,masing2 ada pendapat masing2...tak kesah la nak bagi pendapat..tapi,jangan sampai keluarkan kata2 agak rude...


bagi pendapat aku yang tak seberapa ni..tau la kan,aku ni baru setahun jagung bergelar mahasiswi zagazig...mane la layak nak bersuara lebih2..kan tak pepasal kene hentam..hadoiii..satu je aku ingat dalam kepala aku,aku pratikkan apa yang aku belaja zaman skolah...camni je la,bende asas la kan,kite kene taat kepada pemimpin selagi tak melanggar syariat islam kan...

sampaikan dalam AQ sendiri,Allah berfirman kan,try korang belek AQ,surah an-nisa ayat 59...baca la sendirik...dah sah2 Allah suh kite taat kat pemimpin selagi pemimpin tu berpegang pada AQ dan assunnah...



Sabda Rasulullah saw., "Barangsiapa taat kepadaku, ia taat kepada Allah. Barangsiapa bermaksiat kepadaku, ia bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa taat kepada pemimpinku, ia taat kepadaku. Dan barangsiapa bermaksiat kepada pemimpinku, ia bermaksiat kepadaku." (Muttafaq Alaih)
hadis nabi pon ade sebut kan...


kalau kite ikut dari segi pandangan Islam..konfem2 kite tak akan menentang pemimpin..kembalilah kepada Aq dan assunnah...sebab 2 bende nilah yang jadi petunjuk kepada kite skang...Allah..kembalilah kepada AQ dan hadis..insyaAllah akan selesai segala masalah...kite perlu wala',taat kepada pemimpin...yang perlu ditentang hanyalah andai pemimpin itu melanggar syariat Islam...


kalau korang rajin baca hadis ke Aq,banyak lagi dalil2 pasal taat pemimpin ni...masalah utama kite sebenanrye ni,tak lain tak bukan,HATI..yeah...HATI kite kotor...automatik akan memberi kesan besar dalam hidup kite...sebab tulah kite selalu kene wat penyucian hati..insyaAllah kan..


apabila berhadapan dengan orang yang menentang kite,kite tenang je...berdiam diri adalah yang terbaik...andai berdiam diri itu lebih baik....andai perdebatan yang mencetuskan perbalahan,nauzubillah....janganlah duk debat je...imam syafie pun tak suke berdebat2 bende sia2...


udah2 la ye..yok kite berdamai...banyak lagi bende besar kite perlu fokus...kite ni sesama muslim,sesama islam...bersatulah...perlu bersatu nak menentang kaum kafir..kalau duk bergaduh gini,orang kafir pun senang nak cucuk..nauzubillah


p/s=jangan terase ngn kata2 aku ni..ni hanyalah pandanagn dan isi hati aku yang terpendam...

wallahualam

No comments:

Post a Comment