bismillahirrahmanirrahim...

dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKU.(Adz-Dzaariyaat 51:56)

Tuesday, October 11, 2011

kisah silam

hidup matiku hanya kerana Dia-jupetra

IN THE NAME OF ALLAH


hurm..kali ni insyaAllah saya nak cite sket kisah saya masa form 5...mase nak dekat2 SPM...camnie,sebenarnye perancangan saya nak masuk DQ...hohoh,at first mak tak izinkan...sebab mak suh pegi mesir selepas SPM,tapi tibe2 mak pun setuju...so aku dan huda pouzi AKA uda pon pegi la apply DQ kot online la..aku main2 je isi borang sebenarnye memandangkan result trial aku tak layak..hehe,aku dapat trial 4A je..daripada 12 subjek..tapi,aku apply je..padahal masa tu dah tau tak dapat..


then,masa aku duk dalam kelas,tetibe ada satu pengumum..satu sekolah lak tu dengar..."perhatian kepada NURUL IZZATI BT MOHD SALLEH dan NURUL HUDA BT POUZI....sile ke pejabat sekarang"...aku punye la cuak kot2 ade masalah disiplin lagi..sebab masa aku form 5 aku selalu masuk bilik disiplin..aku budak jahat masa skolah..hehe..then,ustazah pun bagitau,awak berdua skang kene pegi skolah Maahad Muhammadi Lelaki sebab ade sesi interview untuk pengambilan ijazah DQ..aku pun terkezut la wehhh...



aku tak nak pegi sebenarnye,tapi ustazah duk desak suh gi...skolah MML kot..segan la...tapi,last skali aku pon pegi..adesss,stressnye masa sampai skolah tu..dah namanya MML,student sume laki kan...tapi,redah je la..nak pegi interview..ok,interview untuk DQ ade 2 sesi..first,sesi hafal AQ,sesi ke 2 interview untuk akademik....masa sesi 1,alhamadulillah aku hafal lancar...die bagi masa sejam untuk kita hafal satu muka AQ..aku dapat surah ape entah la..tapi masa sejam untuk hafal tu memang sakit sikit kot...sebab sejam je kot!!!haiyaaaa..alhamdulillah,smooth je ayat keluar dari mulut aku..hehe...




tapi yang sesi ke 2,rase cam nak bagi penumbuk kat orang yang interview aku tu pon ade...die tanya,awak nak amek kos ape after masuk DQ?aku pon jawab la,medic...die senyum sinis..awak ingat awak layak ke amek medic dengan result 4A???Aku pon cakap la,tu trial punye,tak kesah la kan..lagipun memang aku tak stadi sangat untuk trial...tapi cara die cakap memang sinis la..harap je muka hensem..cehhh


masa tu aku dah agak,memang tak dapat...hurmm...akhirnya aku dan huda tak berjaya..tak pe la...x kesah pun..tapi aku pon ade terpikir nak amek diploma DQ...hurmm,tapi mak macam tak kasi sebab lama..3 tahun kalau tak silap...so,aku pon further studi kat mesir..alhamdulillah..result SPM sebenar aku boleh tahan la..11 A,1 B...aku target 12 A..agak frust sebab dapat B untuk satu subjek...sedih wooo....aku memang sedih..berkurung satu hari dalam bilik..haiyaaaa


dan pada mulanya ayah suh isi borang ejen AQ,Akademi Quraan...aku pon isi la...ni nak join program AQ dah...tup2,aku dapat surat daripada YIK(yayasan Islam KElantan)..aku layak untuk pegi mesir bawah KPT(kementerian pelajaran malaysia)...so,aku decide nak g ngan YIK...alhamdulillah sekali lagi sebab aku dapat YAKIN(pinjaman)..so,aku tak menyusahkan parents aku la kirenye..sebab mereka tak perlulah nak hantar duit belanja bulan2 kan...alhamdulillah




dan alhamdulillah...aku masih bernafas di salams adnawi,zagazig as-syarqiah,egypt...=)

moga di sini,aku dapat kutip ilmu sebanyak yang mungkin....ilmu medic dan juga ilmu akhirat..insyaAllah diri ini berjanji tak akan skip even satu kelas tafaqquh..insyaAllah..moga Allah mudahkan urusan...Ameen..


-wallaualam-

2 comments:

  1. alhamdulillah... ada hikmah semuanya...
    bila difikir, mcm nk nangis gak, knp aku di campak ke uia... dipertemukan dgn pelbagai jenis manusia,,, dan that person...

    tp alhamdulillah.., itu semua adalah tarbiyah...
    dkat uia dah la ramai bdk dq =.=''

    ReplyDelete
  2. oh tidakkkkkkkk..huda...i x nak separate ngn u...rinduuuu

    ReplyDelete